Thursday, December 24, 2009

相信好意

Before memory fades, 這是那日大致說過的話—

For the benefit of the English-speaking, let me say a few words in English. Our father has lived a long life. He was born in 1913, and he made 96. Should he have lived a week longer, he would have had another birthday. Anyway, I was told, according to the Chinese custom, you add three more years and that makes him 99. For all our loved ones we always want them to live as long as possible; however, life has a limit, father has lived a long life and his body deteriorated, he suffered, and he should rest. I rather he has a good rest, to rest in peace. What I’m going to say in Chinese I’m not going to repeat in English, as it might hurt.

今日來的都是自己人,我地屋企一向冇乜規矩,大家唔駛客氣。爸爸1913 年生,96 歲,如果多留一個星期就多過一個生日。回來時告訴別人自己爸爸幾歲了,都說老人家高壽。我們常常祝願別人長命百歲,若是身體健康,活到百幾歲仲好,當然愈長壽愈好。爸爸最後幾年很受了些苦,那麼我寧願他好好安息。
說些開心事吧。爸爸喜歡開車,也常被抄牌,收好多ticket,各式各樣,最多係speeding ticket. 一九八幾年我同爸爸住Montebllo,細佬妹和媽媽住對街。我每日放工放學返屋企,佢有時話:今日跑贏架Porsche;又或者——d 賓士都唔係幾好力,一踩油就過佢頭。那時佢開Oldsmobile, 8-cylinder,試想下你開住架Porsche 或者Mercedes Benz,有個阿伯扒你頭,唔通追上去咩。不過有關車的我從來唔同佢拗,盞o徙氣。有時熟人見到佢架車載滿人,當然係d 唔開車人。佢一路開到近九十定過九十?總之到佢冇得開車我就知道弊……。
從我爸爸我學會一件事——相信好意——這是他沒做到的。相信好意,釋放善意,若他懂得,他應該過得更開心;他有時錯誤解讀別人的意圖。許多時我在現場,所以知道他睇錯……。
我爸爸係比較鍚d 女,同老豆相處我冇乜好怕,做乜佢都唔會嬲;d 仔就冇咁易,係幾難搞……希望由呢刻開始,我地用所有正能量,同所有好意,陪佢去安息地方。

I was just saying, there were times father misread others’ good intentions and he did has some rough times. Well, let’s believe nothing but all good intentions, and let’s walk him with all our positive energy to where he’s going to rest.


0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home